Leczenie stomatologiczne w czasie ciąży

ciaza

Ciąża to czas, w którym kobieta w szczególny sposób powinna zadbać o zdrowie swoje i rozwijającego się dziecka. Stan uzębienia nie pozostaje w tej kwestii bez znaczenia, o czym wiele kobiet zapomina, opierając swoją wiedzę w tym zakresie w dużej mierze na mitach o leczeniu zębów u ciężarnych.

DLACZEGO STAN ZĘBÓW W CIĄŻY SIĘ POGARSZA?

Panuje powszechne przekonanie, że ciąża odwapnia zęby. Nic takiego się nie dzieje, ani w przypadku zębów, ani też kości. Co jest zatem przyczyną pogorszenia ich stanu u znacznej części kobiet, obserwowanego podczas ciąży? Oczywiście hormony. Dziąsła stają się o wiele wrażliwsze, obolałe, często krwawią podczas szczotkowania. To spora niedogodność i utrudnienie w utrzymaniu prawidłowej higieny jamy ustnej. Pojawia się kamień nazębny, co z kolei sprzyja rozwojowi bakterii, a w efekcie pojawieniu się próchnicy.

Nie bez znaczenia dla kondycji zębów pozostają, towarzyszące pierwszym miesiącom ciąży, mdłości oraz większa skłonność do podjadania (zwłaszcza naprzemienne przyjmowanie pokarmów słodkich i kwaśnych).

CZYM MOŻE GROZIĆ PRÓCHNICA W CIĄŻY?

Próchnica nie jest tylko problemem jamy ustnej, jak nam się często wydaje. Jeśli stanie się źródłem uogólnionego zakażenia w ustroju, może spowodować nie tylko wcześniejszy poród, ale także ma realny wpływ na niską masę urodzeniową dziecka.

ZAWSZE LEPIEJ ZAPOBIEGAĆ NIŻ LECZYĆ

Jeśli planujesz zajście w ciążę, jednym z podstawowych elementów, o które powinnaś zadbać, jest stan uzębienia. To zapobieganie wielu chorobom, które mogą rozwinąć się w czasie ciąży, a których pierwotnym źródłem są chore zęby. Jeśli jednak nie jest to możliwe, w każdej sytuacji, w której pojawia się niespodziewany ból zęba, należy jak najszybciej udać się do stomatologa.

JAK TO JEST Z TYM LECZENIEM ZĘBÓW W CIĄŻY?

Według powszechnej opinii, nie można leczyć zębów w ciąży. Oczywiście proces leczenia w czasie ciąży jest utrudniony (ograniczone możliwości diagnostyczne - nie można wykonać RTG, czy zastosować znieczulenia, antybiotyków i leków przeciwbólowych). Mimo to stomatologia radzi sobie nawet w tych przypadkach, oferując rozwiązania bezpieczne dla mamy i dziecka. Wymaga to wprawdzie nieco więcej starań niż zwykle, ale wszystkim problemom z zębami podczas ciąży można zapobiec dzięki profilaktyce, regularnym kontrolom i odpowiedniemu leczeniu.