Co warto wiedzieć o cukrze w diecie dziecka

cukier

Rodzice bardzo często szacują, że w diecie ich dzieci jest mniej cukru niż w rzeczywistości - wynika z badania przeprowadzonego przez Max Planck Institute for Human Development w Berlinie. Ma to oczywiście bezpośrednie przełożenie na problemy najmłodszych z próchnicą. 

Blisko 70 proc. rodziców źle ocenia ilości cukru w diecie swoich pociech. Głównie w takich produktach jak: sok pomarańczowy, pizza, ketchup oraz batoniki. Najbardziej ich przekonania rozmijają się z rzeczywistością w ocenie, tzw. zdrowej żywności. Na przykład 90 proc. badanych (w sumie było to 305 osób) zaniżała ilość cukru w jogurtach średnio o 60 proc.
 
Naukowcy podkreślają również, że informacje na etykietach wymagają poprawienia. Obecna jej formuła wprowadza w błąd, ponieważ można na przykład przeczytać, że pojemnik jogurtu zawiera 25 gramów cukru, ale brakuje informacji o dziennym limicie spożycia. Tymczasem młodsze dzieci powinny jeść dziennie nie więcej niż 12-16 g cukru (czyli 3-4 łyżeczki), zaś dzieci starsze i nastolatki najwyżej 8 łyżeczek cukru dziennie.

Częstym błędem, jaki popełniają opiekunowie małych dzieci, to napełnianie kubeczka słodkim sokiem i pozwalanie, by dziecko piło go stale, małymi łykami. W ten sposób równowaga pH w jamie ustnej jest przez cały dzień zakłócona. A to przecież znakomite środowisko do rozwoju próchnicy. 
W minionym roku American Academy of Pediatrics (AAP) wydała zalecenia na temat picia soków owocowych przez dzieci:
  • poniżej pierwszego roku życia: dziecko nie pije soku w ogóle
  • 1-3 lat: do pół kubka soku dziennie
  • 4-6 lat: do 3/4 kubka dziennie
  • 7-18 lat: jeden kubek dziennie
Warto zwrócić baczniejszą uwagę na to, co podajemy dzieciom. Często wystarczy drobna zmiana - chociażby jogurt naturalny z wkrojonymi owocami, zamiast sztucznie barwionych i dosładzanych jogurtów owocowych. Ponadto czytanie etykiet, nawet z niepełnymi danymi, pozwala nam szacunkowo ocenić, czy wybrany produkt zawiera niepożądane składniki. 
Odpowiednia higiena jamy ustnej to podstawa, ale nie należy bagatelizować wpływu na stan uzębienia spożywanych pokramów

Źródło: infodent24.pl


Wróć do sekcji: Aktualności