Ekstrakcje zębów – co warto wiedzieć?

CZYM JEST EKSTRAKCJA?
Ekstrakcja zęba potocznie zwana „wyrwaniem zęba” jest zabiegiem polegającym na usunięciu zęba z zębodołu. Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym, a czasem (zwłaszcza przy jednoczesnej ekstrakcji wielu zębów) przeprowadza się go w sedacji. W szczególnych przypadkach (zęby zatrzymane, głęboko złamane) konieczne jest usunięcie zęba w sposób bardziej złożony – chirurgiczny. Ząb odsłaniany jest z tkanek otaczających (dziąsło, kość) za pomocą specjalnych narzędzi chirurgicznych, a następnie wyjmowany z zębodołu w całości lub w częściach. Po zabiegu zakładane są szwy, które są usuwane po 7-14 dniach.

ekstrakcja_krok_po_kroku

WSKAZANIA DO ZABIEGU EKSTRAKCJI ZĘBÓW
Przy obecnym stanie medycyny i stomatologii możliwe jest skuteczne leczenie zębów bez konieczności ich wyrywania, czyli ekstrakcji. Czasami zdarzają się jednak sytuacje, kiedy ekstrakcja zęba lub zębów jest konieczna. Dzieje się tak najczęściej w przypadku, kiedy nie jest możliwe leczenie zachowawcze, łącznie z leczeniem kanałowym i protetycznym. Do takiego leczenia nie nadają się zęby z nieodwracalnym zapaleniem miazgi i tkanek twardych. Konieczność ekstrakcji zęba może też wynikać z niedrożności kanałów lub niedostatecznej ilości tkanek zęba do jego odbudowy po leczeniu endodontycznym (kanałowym). Wskazaniem do ekstrakcji zębów są również stany chorobowe przyzębia, czyli tkanek otaczających ząb. W takiej sytuacji zęby są rozchwiane i mogą wypaść samoistnie. Ekstrakcja zęba jest zalecana w nawracających stanach zapalnych tkanek przyzębia oraz w przypadku znajdowania się korzeni zębów poza zębodołem.

Czasami wskazaniem do ekstrakcji zęba lub kilku zębów jest leczenie ortodontyczne – może być na przykład tak, że zęby nie mieszczą się w szczęce i zachodzą na siebie. Usunięcie jednego lub kilku z nich i zastosowania aparatu ortodontycznego może poprawić ten stan. Usuwa się również zęby złamane, pęknięte lub odłamane w wyniku wypadków komunikacyjnych i innych zdarzeń losowych.

JAK PRZEBIEGA EKSTRAKCJA ZĘBÓW?
W celu usunięcia zęba lekarz stomatolog najpierw podaje pacjentowi środek znieczulający (najczęściej jest to zastrzyk w okolicy zęba przeznaczonego do ekstrakcji, powodujący znieczulenie miejscowe). Następnie dentysta przy użyciu odpowiednich narzędzi zrywa więzadło okrężne otaczające ząb, a później za pomocą kleszczy stomatologicznych powoduje jego zwichnięcie. Po odpowiednim rozchwianiu zęba za pomocą ruchów ekstrakcyjnych (odpowiednich do danego zęba) lekarz wyjmuje ząb z zębodołu. Następnie zębodół zostaje dokładnie oczyszczony – konieczne jest usunięcie wszystkich pozostałości zęba i fragmentów kości ze stanem zapalnym. W kolejnym etapie pacjent proszony jest o zagryzanie gazika na ranie po ekstrakcji zęba w celu zatamowania krwawienia. Gazik należy zagryzać przez około 20 minut. W dole po ekstrakcji zęba tworzy się skrzep – nie należy doprowadzać do jego wypadnięcia. Przez kilka dni po ekstrakcji zęba należy spożywać miękkie i półpłynne pokarmy, najlepiej chłodne lub zimne.

W przypadku zębów trzonowych i tak zwanych ósemek konieczna jest czasem chirurgiczna ekstrakcja zęba, czyli tak zwane dłutowanie. Zabieg wykonywany jest w znieczuleniu miejscowym i polega na usunięciu za pomocą specjalnych narzędzi kości otaczającej ząb. Rana po chirurgicznym usunięciu zęba powinna zostać zaszyta i odpowiednio opatrzona.

ETAPY LECZENIA
Ekstrakcje zębów będące podstawowymi zabiegami stomatologicznymi wymagają zaplanowania procedur, nie tylko usunięcia zęba, ale przede wszystkim dalszego postępowania jak na przykład odbudowy braku.

1. KONSULTACJA ORAZ PLANOWANIE LECZENIA
Zanim dojdzie do zabiegu, niezbędna jest konsultacja z chirurgiem, na której zaplanujemy dalsze postępowanie z miejscem po brakującym zębie. Pozostawienie, bez uzupełnienia, braku po usuniętym zębie, może z czasem doprowadzić do zaniku kości. Zespół ekspertów pracujący w naszej klinice stomatologicznej pomoże Ci zaplanować cały proces – od wyrwania zęba do uzupełnienia.

2. ZABIEG
Zabieg usunięcia zębów jest przeprowadzany w znieczuleniu miejscowym. W naszej klinice dysponujemy opcją bezbolesnego znieczulenia. Chirurgia stomatologiczna wcale nie musi boleć. Po chirurgicznym usunięciu zębów rana jest zaszywana (szwy są usuwane najczęściej po siedmiu dniach). W niektórych przypadkach np. znacznej utraty tkanki kostnej po chirurgicznym usuwaniu zęba, zaleca się uzupełnienie przestrzeni zębodołu materiałem, który nazywany jest w literaturze fachowej: „kościozastępczym”. Przyspiesza to proces gojenia oraz wzmacnia operowaną okolicę.

3. KONTROLA
W przypadku trudnych chirurgicznych ekstrakcji wielu zębów, lub przy utrzymującym się powyżej 3 dni bólu i obrzęku wskazana kontrola w gabinecie stomatologicznym. W innych przypadkach wystarcza wizyta kontrolna przy okazji ściągania szwów po 7-14 dniach.

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

>>  Dlaczego po ekstrakcji zęba należy unikać płukania ust przez 48 godzin?
Najważniejsze, by nie płukać zębów energicznie, ponieważ można przez przypadek spowodować wypłukanie naturalnego opatrunku pojawiającego się na ranie, czyli skrzepu. Wypłukanie skrzepu często prowadzi do powstania powikłań tzw. suchego zębodołu powodującego silne odczucia bólowe, których przyczyną jest zapalenie zakończeń nerwowych znajdujących się w zębodole.

>> Ile trwa usuwanie zęba?
Wszystko zależy od konkretnego przypadku. Z reguły ekstrakcja zębów trzonowych jest dłuższa od pozostałych. Ponadto ekstrakcje chirurgiczne czy ekstrakcje zębów zatrzymanych ze względu na bardziej skomplikowany charakter również trwają dłużej.  Zazwyczaj ekstrakcja zęba trwa od 10 minut (w nieskomplikowanych przypadkach)  do 60 minut (przypadki zębów zatrzymanych, leżących blisko nerwów itp.)

>> Czy można spodziewać się bólu po ekstrakcji zęba?
Sam zabieg jest zupełnie bezbolesny, ze względu na aplikowane znieczulenie. Po jego ustąpieniu możliwe jest odczuwanie dolegliwości bólowych. Jeśli ból będzie silny zaleca się zażyć środek przeciwbólowy. W przypadku bólu lub dyskomfortu utrzymującego się przez dłuższy czas należy skontaktować się z lekarzem, ponieważ może wynikać on z powikłań takich jak np. suchy zębodół.

#stomatologia #Podhale #ekstrakcjazęba #chirurgiastomatologiczna #Alldental #klinikastomatologiczna